Kadra pedagogiczna w przedszkolu to zespół wysoko wykwalifikowanych nauczycielek. Służą one pomocą i opieką wszystkim przedszkolakom. Mają dużą wiedzę i doświadczenie w zakresie edukacji przedszkolnej. Dostosowują metody i formy nauczania do wieku wychowanka oraz jego możliwości rozwojowych. Wykorzystują najnowsze koncepcje pracy, które gwarantują nauczanie i wychowanie na najwyższym poziomie. Nauczycielki doskonalą swój warsztat pracy poprzez zdobywanie nowych stopni awansu zawodowego oraz uczestnictwo w różnorodnych kursach, warsztatach i szkoleniach.
Główna ksiegowa
Intendent
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest
na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty
oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie
programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenia MEN z dnia 12
sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
2. Ustawa z dnia 7 września 1991
r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
3. Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz, U. z dnia 15 stycznia
2009 r. Nr 4, poz. 17) w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4. Statut Przedszkola w Lubszy.
Przedszkole Publiczne w Lubszy zlokalizowane jest przy ul. Kukurydzianej 1 B. Jest to nowo powstałe przedszkole. W budynku oprócz przedszkola mieści się również Klub Malucha. Placówka mieści się w centrum Lubszy nieopodal GOK –u,Szkoły, Ośrodka Zdrowia oraz GOPS –u. Jest to budynek wolno stojący z dużym ogrodem przedszkolnym z obu stron budynku. Dużą wagę przywiązujemy do estetycznego wystroju wnętrza pomieszczeń oraz otoczenia placówki. Sale zajęć są przestronne, widne, z węzłem sanitarnym i zapleczem, doskonale wyposażone we wszelkie potrzebne pomoce dydaktyczne, zabawki, kąciki zabaw, sprzęt audiowizualny, biblioteczkę, meble dostosowane do wieku dzieci. Przedszkole posiada salę artystyczno-pokazową, salę gimnastyczną oraz sale przeznaczone do zajęć logopedycznych i spotkań z psychologiem. Dzieci mogą czuć się bezpiecznie i spokojnie bawić w przestronnym ogrodzie przedszkolnym w otoczeniu zieleni. Posiłki przygotowywane są w przedszkolnej, dobrze wyposażonej kuchni. Są smaczne, urozmaicone i zdrowe. Przedszkole prowadzi działalność wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą w zakresie wychowania przedszkolnego i inne zajęcia dydaktyczne i rozwojowe np.: język angielski, taniec, rytmika oraz koła zainteresowań. W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka. Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki.
WIZJA PLACÓWKI:
NAUCZYCIELE
– to zespół ludzi dbających o wysokie kwalifikacje i
rozwój zawodowy.
RODZICE –
priorytetem w edukacji dzieci jest współpraca z rodzicami, która stanowi
podstawę nie tylko we wspomaganiu w pełnieniu funkcji opiekuńczych i
wychowawczych, ale daje gwarancję sukcesów edukacyjnych i innych sukcesów
życiowych dzieci.
DZIECI –
Pracownicy i rodzice to ważne ogniwa w przedszkolu, ale najważniejsze są
dzieci, którym chcemy poświecić najwięcej czasu.
Praca z dziećmi w wieku przedszkolnym jest naszą
pasją, ponieważ przyczynia się do budowania mocnego fundamentu na całe życie.
Tworzymy miejsce, gdzie dzieci są bezpieczne, kochane
i akceptowane, mają szansę na rozwój na miarę swoich możliwości a także
rozwijają inteligencję emocjonalną. Dobro dziecka jest naszą najważniejszą
wartością i celem.
Opis i realizacja
Żyjemy w czasach zabiegania i chaosu. Skupiamy się na
osiąganiu jak najlepszych wyników, brakuje nam czasu na życie rodzinne, zwykłą
rozmowę czy po prostu bycie ze sobą. Tym sposobem telewizja a przede wszystkim
Internet są niejednokrotnie „rodzicami zastępczymi” naszych pociech. Dzisiaj
nie ma czasu na wychowanie, często tę należność przenosi się na nauczycieli.
Wydaje się, że jest to wychowanie wystarczające do prawidłowego funkcjonowania
i rozwoju, gdy tym czasem jest to kropla w morzu. Takie podejście do wychowania
i brak świadomości działania niektórych mechanizmów w naszej psychice
przyczynia się do wielu zaburzeń, niestety zaczyna się to już na początku
naszego życia, gdy organizm małego dziecka wchłania wszystko co napotka na
swojej drodze, niekoniecznie są to rzeczy dobre. Jednym z elementów, na który
chcemy zwrócić uwagę jest profilaktyka zdrowia, przede wszystkim psychicznego.
Edukacja jest ważna, ale według Daniela Golemana sama inteligencja nie przynosi
w życiu oczekiwanych wyników. Często zdarza się, że osoby o bogatej, czasem
ponad przeciętnej inteligencji nie dają sobie rady w życiu społecznym, czy też
nie potrafią podołać obowiązkom w podjętej przez siebie pracy. Dopiero
znajomość mechanizmów psychicznych i umiejętność kierowania nimi przyczynia się
do poprawienia życiowych warunków. Jednym słowem, sukces w życiu zależy nie
tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami, o które należy
dbać i rozwijać już w zalążku. Świadomi tych zagadnień będziemy wprowadzać
powyższą tematykę w życie. Zamierzamy to czynić poprzez indywidualne poznanie
wychowanków i ich rodziców, następnie poprzez indywidualne rozmowy i analizę
problemu, a także poruszanie ogólnych tematów związanych z tym zagadnieniem na
zebraniach. Uważamy, że sama świadomość zagadnienia jest już bardzo istotna i
może doprowadzić do podjęcia dalszych, odpowiednich kroków. Chcemy, aby u
naszych wychowanków poprzez gry i zabawy edukacyjne rozwijać zdolności w
zakresie:
1. Podniesienia samoświadomości
2. Skuteczniejszego panowanie nad ogarniającymi nas
przykrymi uczuciami
3. Zachowania optymizmu i wytrwałości mimo niepowodzeń
4. Rozwijania zdolności empatii, troskliwości i
współpracy
5. Nawiązywania i podtrzymywania poprawnych stosunków z
innym
- Zapewnianie funkcji opiekuńczych i wychowawczych, a
także możliwości zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i
dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
- Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-dydaktycznej,
a także zapewnienie atrakcyjnej oferty edukacyjnej.
- Wykorzystywanie nowatorskich form i metod pracy w myśl
zasady poprzez zabawę do wiedzy i sukcesu.
* metoda prof. E. Gruszczyk –
Kolczyńskiej - dziecięca matematyka,
* Ruch Rozwijający Weroniki
Sherbone
* opowieść ruchowa
* gimnastyka ekspresyjna
* gimnastyka rytmiczna
* pedagogika zabawy
* gimnastyka mózgu
* Metoda Dobrego Startu
* relaksacja
* bajkoterapia
* zabawy paluszkowe
- Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie
edukacji i wychowania dzieci
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych
działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola.
- Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i
doskonalą metody i formy pracy.
- Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu,
preferuje nowatorskie i innowacyjne metody pracy z dziećmi.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają
realizowanie przyjętych programów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i
wypoczynkowi
- W przedszkolu wdrożona jest oferta zajęć zawierająca
różne metody pracy z dzieckiem.
- Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości
realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W przedszkolu opracowano system diagnozowania
wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci.
- Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans
edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
- Przedszkole współpracuje z instytucjami i
organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
Urzędem
Gminy ( akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
Komendą
Powiatową Policji- bezpieczeństwo,
Strażą
Pożarną- bezpieczeństwo,
Biblioteką
Gminną,
Gminnym
Ośrodkiem Kultury,
Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną,
Gminnym
Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
Związkiem
Nauczycielstwa Polskiego,
Stowarzyszeniem
na rzecz Osób Niepełnosprawnych „Razem”,
SANEPID-em
sponsorami
- W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w
zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
zebrania
ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
zebrania
grupowe,
zajęcia
adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
konsultacje
indywidualne,
prowadzenie
kącika dla rodziców(informacje, eksponowanie prac,),
organizacja
dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców),
organizacja
szkoleń , warsztatów integracyjnych dla rodziców,
organizacja
uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
włączenie
rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
konkursy,
wycieczki,
angażowanie
rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
- Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do
dalszej edukacji.
- Działalność przedszkola promowana jest w środowisku
poprzez opracowanie i dystrybucję folderów przedszkola, posługiwanie się
własnym logo i adresem mailowym przedszkola, prowadzenie strony internetowej
przedszkola, artykuły w gazetach lokalnych oraz udział dzieci, nauczycieli i
rodziców w konkursach i programach organizowanych przez inne placówki, na
których są prezentowane umiejętności dzieci i dokonania placówki oraz są
zapraszani goście.
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności i profilaktyki zdrowia psychicznego. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Chcemy przekazywać dzieciom niezbędną wiedzę, ale także rozwijać ich inteligencję emocjonalną, która w głównej mierze przyczynia się do osiągnięcia sukcesów osobistych już teraz a docelowo w dorosłym życiu. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
1. Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków,
dostarczanie okazji
do kształtowana postaw czytelniczych u dzieci przedszkolnych.
2. Rozwijanie
umiejętności matematycznych, logicznego myślenia.
3. Tworzenie
warunków do obserwowania i badania świata roślin i zwierząt, a
także nabywania praktycznych umiejętności w zakresie poznawania jej
różnorodności i ochrony
4. Kształtowanie
postawy patriotycznej i budzenie zainteresowania kulturą regionu.
5. Rozwijanie
samodzielności i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
Uwagi o realizacji
koncepcji pracy Przedszkola Publicznego w Lubszy
1. Koncepcja jest
otwarta i może być modyfikowana.
2. Koncepcja jest
uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola.
3. Koncepcję
zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być
dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady
Rodziców.
5. Koncepcja
obowiązuje od dnia zatwierdzenia.
Koncepcja Pracy
Przedszkola opracowała Rada Pedagogiczna Publicznego Przedszkola w Lubszy oraz
uchwałą zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu